ds-2-kaeltetrockner
Osuszacz sprężonego powietrza – zewnętrzny czy wbudowany?
30 kwietnia 2019
Sprężarki śrubowe a tłokowe – podstawowe różnice
14 czerwca 2019

Sprężarka w wielu firmach jest najważniejszym urządzeniem w pracy. Odpowiednie dbanie o sprężarkę, konserwacja oraz regularny przegląd wydłużyć jej żywot. Jednak urządzenie, które pracuje przez wiele godzin każdego dnia może z czasem zacząć szwankować. Co świadczy o złym stanie sprężarki? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Sprężarka może pracować na najwyższych obrotach przez lata. Pod warunkiem, że jest dobrze smarowana czystym olejem, który dochodzi do wszystkich zakamarków wymagających smarowania. Zadaniem oleju jest odprowadzanie ciepła od urządzenia. Brak oleju w sprężarce spowoduje brak smarowania. A w konsekwencji doprowadzi do uszkodzenia i konieczności serwisowania sprężarki.

Przyczyny uszkodzeń spowodowanych brakiem oleju

Istnieje kilka przyczyn, które mogą doprowadzić do uszkodzeń:

  • źle dopasowana i zainstalowana instalacja chłodnicza;
  • złe pułapki olejowe;
  • nieprawidłowe odszranianie;
  • zbyt krótkie wyłączenia;
  • niskie obciążenie;
  • utrata czynnika.

Dobrze dopasowany i odpowiednio dobrany projekt rurociągów daje właściwe przekroje rur, które uwzględniają minimalizację spadków ciśnienia oraz odpowiadają za prędkość czynnika.

Jest on bowiem odpowiedzialny za zawracanie oleju do sprężarki.

Zalane ciekłym czynnikiem – awaria sprężarki

Jedną z przyczyn uszkodzenia sprężarek jest zalewanie ich czynnikiem chłodniczym, które może wystąpić podczas postoju sprężarki lub jej wielogodzinnej codziennej pracy. W czasie pracy układu chłodniczego może dostać się do sprężarki ciekły czynnik chłodniczy. Przyczyną tego jest najczęściej przegrzanie czynnika w chłodnicy. Nawet jeżeli ciepło wydzielane podczas sprężania spowoduje odparowanie ciekłego czynnika, to i tak będzie zwiększone tarcie między tłokiem a ściankami cylindra. Powodując bardzo szybkie zużycie i zacieranie ruchomych części.

Zawór rozprężny trzeba sprawdzić pod kątem jego wielkości, odpowiedniego doboru oraz ustawionego przegrzania. Powinno być one sprawdzone nie tylko w warunkach pełnego obciążenia, ale i przy małym obciążeniu, przy którym zalewanie następuje znacznie częściej. Zaszronienie rurociągu ssawnego i sprężarki nie świadczy o jej zalewaniu, gdy temperatura przegrzania pary czynnika przed sprężarką jest ujemna.

Nagły spadek ciśnienia w sprężarce – informacja o usterce

W momencie szybkiego spadku ciśnienia, powstaje gwałtowne wydzielanie czynnika z oleju w karierze oraz w komorze silnika. Olej ma postać piany. Widowisko to może pojawiać się przy każdym rozruchu. W zależności od tego jak dużo czynnika jest w oleju. Uszkodzenia pojawiają się, kiedy piana czynnika zmywa olej z łożysk oraz z powierzchni cylindrów. Zniszczenia pokazują się jako równomierne wytarcia i zatarcia na powierzchniach trących. Pienienie oleju może być na tyle silne, że może doprowadzić do uderzenia cieczowego na skutek zassania piany do cylindrów.

Zwęglony olej w sprężarce

Wydzielanie ciepła jest naturalnym rezultatem działania sprężarki. Problemy z przegrzewaniem pojawiają się, gdy olej w sprężarce jest podgrzewany do temperatury, w której traci swe zdolności smarujące. Najbardziej widocznym skutkiem poważnego przegrzania sprężarki jest zwęglony olej. Ciepło z tego obszaru przewodzone jest do ścian cylindra, a wysoka temperatura ścian cylindra powoduje, że olej traci swoją zdolność smarowania i przenoszenia obciążenia. Zużywają się tłoki, pierścienie oraz gładź cylindra.

Wysoki poziom sprężania jest rezultatem pracy sprężarki przy zbyt niskim ciśnieniu ssania, zbyt wysokim ciśnieniu wylotowym lub obu tych czynnikach. Każda sprężarka powinna pracować z możliwie najniższym sprężem. W zastosowaniach niskotemperaturowych, przegrzanie jest przeważającą przyczyną uszkodzeń sprężarki.

Wysokie ciśnienie po stronie tłocznej może być wynikiem takich problemów jak np.:

  • zatkany skraplacz,
  • brak wystarczającej ilości powietrza lub wody,
  • przeładowanie czynnikiem,
  • za maty skraplacz,
  • zbyt cienki rurociąg tłoczny;
  • niedziałający wentylator,
  • zapowietrzony system.

Wymieniając tylko uszkodzoną sprężarkę w układzie chłodniczym można uszkodzić całą maszynę – w takiej sytuacji będzie potrzebny kompleksowy serwis sprężarek.